Dag 09 - Kinderparadijs, 'onbetaalbaar' lunchen en zieken

11 mei 2014 - Van, Turkije

Dag 9 - zo 11 mei - Diyarbakir - Van

Vandaag weer om 8 uur in de bus voor de volgende etappe. Bijna een volle reisdag naar Van.
Onderweg zijn we bij een oude brug gestopt waarvan de basis uit de Romeinse tijd zou stammen. De vorige keer konden we deze brug alleen van de kant fotograferen omdat deze grondig gerestaureerd werd. Nu was die restauratie klaar en konden we ook over de brug lopen. De restauratie was iets te grondig gebeurd, het was alsof ze de brug nieuw hadden gebouwd naar een oud voorbeeld. Dat doet toch iets af aan de 'toeristische beleving'.
De brug heeft dezelfde bouwwijze als de beroemde brug bij Mostar in Kosovo die tijdens de afscheiding van Servië gebombardeerd is. Bij het herstellen van die brug (de start daarvan was groot in het nieuws en National Geographic of Discovery heeft daar een documentaire over gemaakt) hebben ze bij deze brug in Turkije gekeken hoe de constructie in elkaar zit. (Door al die aandacht kreeg ienand van de Turkse autoriteiten waarschijnlijk het idee dat de brug wel een opknapbeurt kon gebruiken en dat deze er dan minstens zo goed uit moest zien als de 'nieuwe' brug in Mostar.

Halverwege de ochtend een thee-/ plas-/ rookpauze (al naar gelang de behoefte van de groepsleden) bij een wegrestaurant met theetuin. Daar kregen we te horen dat onze geplande lunchstop niet door kon gaan. Doordat de regering in deze streek land onteigent van Koerdische boeren voor de aanleg van een nieuwe snelweg, is de stad waar we zouden lunchen wat onrustig.
Niet bedreigend voor ons,  maar de politie en het leger willen niet afgeleid worden door een groep toeristen die in de stad rondloopt.

Net buiten de plaats waar we eigenlijk zouden lunchen was een oude caravanserai. Omdat dit niet in de stad zelf was en we niemand voor de voeten zouden lopen, konden we hier wel stoppen. Van de buitenkant was het prachtig gerestaureerd. Toen we er naar toe liepen zagen we dat er op het binnenplein een groot springkasteel voor kinderen stond! Na de restauratie is de caravanserai een cultureel centrum van de plaatselijke universiteit geworden, compleet met discoverlichting, pool- en pingpongtafels en lounche-zitjes met nep openhaarden. :-( Laten we hopen dat het geen succes wordt en dat er snel iets cultureel en historisch verantwoorder gebruik van wordt gemaakt.

De lunch was een nieuw 'dieptepunt'. Verrukkelijke dürüm (een opgerolde lap brood met wat salade en kebab) en ayran (een drank van verdunde yoghurt met een beetje zout) voor drie personen en een cola voor maar liefst YTL 11 (bijna € 4). :-)
Omdat we nog wat tijd hadden voordat we weer bij de bus moesten ziin, zijn we nog even in een theetuin gaan zitten. In theetuinen hebben ze een mooi systeem van bediening: de kelners lopen rond met grote dienbladen met glaasjes thee en wanneer je thee wilt steek je je hand op. Een glas thee kostte hier YTL 0,50 (€ 0,17).

De rest van de dag reden we door het mooie bergachtige landschap van Oost-Turkije. We reden over een hoogvlakte op een hoogte van meer dan 1.500 meter. Veel van de bergen waar we langs en tussendoor reden hadden besneeuwde toppen.
Tegen het einde van de middag kwamen we aan in Van. Er stonden minder gebouwen in de steigers dan twee jaar geleden (toen was er negen maanden eerder een zware aardbeving geweest die veel gebouwen heeft beschadigd), maar er zijn nog wel gaten te zien waar gebouwen waren gesloopt.

Vandaag zijn er meer slachtoffers gevallen van de 'reizigersziekte'. Gisteren was er al een slachtoffer, maar vandaag zijn daar drie bijgekomen. Het moet een combinatie zijn van een andere omgeving, een ander tempo, de olie in het eten en een bacterie in het water bij het tandenpoetsen. Het is nog niet zo warm dat mensen daar last van kunnen hebben en de zieken hebben niet allemaal hetzelfd gegeten.
Ook degene met wie ik de afgelopen paar dagen een paar keer ben wezen eten was getroffen. Met iemand anders heb ik deze keer weer voor een paar YTL minder een complete maaltijd gegeten. Nog even en we krijgen geld toe. :-)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke grinwis - greven:
    15 mei 2014
    ik hoop dat jij gevrijwaard blijft .
    hou alles in de gaten. je verhaal is weer prachtig. wil je uitkijken voor kontakt met drommedarissen. zij brengen een dodelijk virus voort. de eerste doden zijn al gevallen.
  2. Sylvia:
    20 mei 2014
    Ben wat 8er met het lezen van je reisverhalen. Loopt de gerestaureerde brug over de Tigris? Probeer evt restauratiewerk met Turkse ogen te bekijken. Wat je hier schrijft is wel heel erg vanuit de NL optiek geschreven. Beetje patronizing, misschien zelfs.Is eenieder al weer hersteld van de reizigersziekte? Ik hoorde dat 1 blikje cola per dag wonderen doet.