Dag 10 - Soda, picknick en een heilige prinses

12 mei 2014 - Van, Turkije

Dag 10 - ma 12 mei - Van

Omdat het vandaag weer een excursiedag was, konden we uitslapen tot 7 uur. Om 8:30 vertrokken we naar het Van meer, waar we naar het eilandje Akdamir zouden gaan.
Bij het restaurant waar we op de boot stapten kregen we een glaasje thee. Dit was hetzelfde restaurant waar we twee jaar geleden hadden geluncht met vis uit het meer.
Het meer is een vulkanisch meer met een sodagehalte van ongeveer 30%. Daardoor zijn de omstandigheden zodanig dat er vrijwel niets in kan leven, op één vissoort na (niet veel bijzonders, klein, vrij smakeloos visje met veel graten, het 'slopen' kost meer moeite dan het waard is). In het meer liggen een paar rotseilandjes en Akdamir is daarvan de grootste. Het eiland is een hoge rots met een uitloper waarop een Armeens kerkje staat.
Het eiland is redelijk groen en overal waar je rondloopt zie je stenen in onnatuurlijke patronen uit de bodem steken ten teken dat er ooit veel meer gebouwen hebben gestaan. Ooit heeft een Armeense koning zich op dit eiland teruggetrokken toen zijn koninkrijk onder de voet werd gelopen door de Islamitische Selçukken. Hij kon er weer vanaf komen toen hij zich over gaf en beloofde belasting te gaan betalen.
Ook al ben ik hier al eens geweest, het kerkje blijft indrukwekkend en het eiland blijft mooi. Ik heb geprobeerd om bovenop de rots te komen, maar heb dat net onder de top opgegeven. Het werd vrij stijl en ik zag nog wel een mogelijkheid om verder omhoog te klauteren, maar het zou wel erg moeilijk worden om via dezelfde weg weer naar beneden te komen.
Als lunch had José een picknick verzorgd. De vorige dag had ze met een van de groepsleden inkopen gedaan en nu hadden we brood, een paar salades, zachte kaas, worst, vruchtensap en raki. Het was een leuke en gezellige picknick.
Na de lunch gingen we weer terug. Na een rondje om het eiland te hebben gevaren voeren we weer terug naar de wal.

Bij restaurant oude begraafplaats. Dateert van tijd Seuliciden (200 voor Cristus) maar nog recent in gebruik geweest. Tombe voor plaatselijke princes/ heilige.

Kasteel van Van. Voornamelijk fundamenten, zien er van buiten indrukwekkend uit, maar je kunt er alleen overheen lopen, je kunt er niet in. Liet me niet hinderen door motregen, maar ging snel naar beneden toen het begon te onweren. Net voor ergste regen in de bus.

Eetmaatje nog ziek, eenvoudig gegeten.

(Door tijdgebrek achter geraakt en daarom verslag beknopt afgemaakt.)

1. Joke grinwis - greven:
    16 mei 2014
    ben er tevreden mee.
  2. Sylvia:
    21 mei 2014
    Is het eigenlijk nog druk met toeristen in Oost-Turkije?
    Het Armeense kerkje vond ik ook erg mooi.
  3. Dimitrie:
    26 mei 2014