Dag 35 - Wegwerkzaamheden, wereldrijk en stadsvernieuwing

6 juni 2014 - Samarkand, Oezbekistan

Dag 35 - vr 6 jun - Buchara - Shachrisabz – Samarkand

Reisdag.
Uit het mooie Buchara, naar Samerkand.
Slechte wegen en veel wegonderhoud en -verbreding waardoor we op sommige stukken maar 50 mogen rijden.
Tegen de middag aangekomen in Shachrisabz. Plaats waar Timur Lenk (geboren in deze omgeving) aan zijn opmars naar Egypte, Moskou, India en tot aan Europa is begonnen. Was een absoluut wrede krijgsheer, maar de nationale held van Oezbekistan.
Shachrisabz ziet er uit alsof het is gebombardeer. Alle redelijk moderne gebouwen in de binnenstad worden afgebroken om een groot park te maken rond de historische gebouwen, zoals moskeeën, het standbeeld van Timur Lenk en de Aksaray, de overblijfselen van de toegangspoort van het paleis van Timur. Het park moet over een paar jaar af zijn, wanneer het de 700e geboortedag van Timur is. Aan de staat van de paden en trappen in het centrale deel dat al bijna klaar is te zien, past het dan mooi bij de staat van de ruïnes.

Het hotel in Samarkand is mooi centraal gelegen.

1. Joke grinwis - greven:
    12 juni 2014
    Ik heb net dag 35 / 6 juni gelezen, maar deze heb ik donderdag 12 juni ontvangen.
    Verstuur jij je verslag een paar dagen later of doet je verslag er zo lang over?
  2. Sylvia:
    12 juni 2014
    In 2013 had Nazira het er al over dat Sharisabz opgeleukt zou worden.
    In de buurt van zijn standbeeld was een onderaardse graftombe. Weet al niet meer van wie.
    De wegen in O'zbekistan zijn bar slecht. Eigenlijk is het pas een jaar geleden dat ik er was. Het lijkt alweer zo lang.......