Dag 52 - Chinese thee, koude soep en toelatingsexamen

23 juni 2014 - Kashi(Kaxgar), China

Dag 52 - ma 23 jun - Kashgar - Daheyan

's Ochtends konden we iets uitslapen, we zouden pas tegen tien uur vertrekken naar het station. Het eerste dat we op het terras van John's Café opmerkten toen we daar voor het ontbijt kwamen was de muziek van de lotusbloemen die nog steeds uit de keuken kwam. :-) Op tijd op station voor de eerste nachttrein. Deze rit zou ongeveer 22 uur duren. Ik zar met de Duitsers en een Chinees in de softsleepers coupé. De Chinees kwam op het eerste gezicht wat onbehouwen over. Hij kwam de coupé binnen en gooide een zak tomaten op het tafeltje, waarbij hij een blikje drinken omgooide. Later ontdooide hij wat. Toen Antonia en ik thee wilden maken met een theezakje wist hij ons in het Chinees en met gebaren heel duidelijk te maken dat dat een heel slecht idee was. Hij pakte twee potjes, één met jasmijnthee en één met gedroogde besjes, en gaf ons uit beide een beetje voor in onze bekers. De thee was erg lekker (in China kun je in elk treinstel kokend water tappen voor thee, koffie of soep). Voor 's avonds had ik een grote bak bamisoep, waar ik vóór in het treinstel kokend water voor ben gaan halen. Op de terugweg naar onze coupé liep ik tegen drie Chinese meiden aan, die ik vriendelijk in het Chinees begroette. In de deuropening van onze coupé werd er op mijn schouder getikt, ze waren me gevolgd en wilden met me op de foto (dat is doodnormaal hier in China). Ik zette de soep op het tafeltje in de coupé en ben met de drie meiden gaan poseren. Daarna wilden ze ook hun Engels oefenen, dus we bleven nog wat praten. Hun Engels kon inderdaad nog wel wat oefening gebruiken, maar met af een toe een beetje hulp van de vertaal app op mijn telefoon om duidelijk te maken wat ik bedoelde kwamen we er redelijk uit. Ze wilden graag met me emailen, dus heb ik ze mijn emailadres gegeven. Tegen de tijd dat ik op een beleefde manier het gesprek kon beëindigen was mijn soep al lang afgekoeld. :-) 's Avonds kwam ik van een wandeling door de trein terug in onze coupé en toen zaten die drie meiden met de Duitsers en de Chinees te praten. Ze zijn gebleven totdat het bedtijd was. Ze reisden om een toelatingsexamen voor een vervolgschool te doen en waren daar erg zenuwachtig over.

1. Joke grinwis - greven:
    1 juli 2014
    wat een fantastise verhalen, geniet er nog steeds van als ik alles lees. Print alles uit en zal het zeker bewaren, prachtig ik ben trots op je dat je zo goed kunt schrijven.