Dag 53 - Rusteloos, een nieuw gezicht en een 'jetlag'

24 juni 2014 - Turpan, China

Dag 53 - di 24 jun - Daheyan - Turpan

Normaal gesproken slaap ik altijd erg goed in de trein, maar deze keer lukte het niet om in te slapen. Misschien gewoon te veel indrukken om te verwerken. Veel wakker gelegen, maar wel nog wat slaap gepakt. Niet het gevoel gehad onrustig geslapen te hebben, gewoon wat weinig.

Turpan was een rustig station.
Buiten kennis gemaakt met Thijs, onze nieuwe reisbegeleider. Lijkt tegenpool van José. José is de beroeps reisbegeleider die alles tot in de puntjes wil regelen en in de hand wil houden. Thijs is meer de medereiziger die vanaf een afstand in de gaten houdt of alles goed gaat en in de hotels de sleutels verdeelt. Voor beide manieren is wat te zeggen en geen van beide zijn verkeerd, maar wanneer je de eerste gewend bent kan de tweede op het eerste gezich wat nonchant en makkelijk overkomen.

's middags met de gids naar het lokale museum en de Emin moskee geweest.
Museum was klein maar fijn. Veel over de lokale geschiedenis en een hal over prehistorische vondsten, w.o. skeletten van dinosauriërs.
De moskee zou 2 km van het hotel zijn, maar ik schat dat we wel 5 km gelopen hebben. Moskee was ook mooi, met minaret. Konden niet de gebedsruimte in. Toren naast moskee voor mooi uitzicht. Terug met lokale bus.

Turfan wordt de hel van China genoemd. Ligt aan de rand van de Taklamakan en de Gobi woestijn in kom op 200 m onder zeeniveau en als de zon schijnt kant het tot 60 graden warm worden. Vandaag was het gelukkig bewolkt, waardoor het beneden de 40 graden bleef, maar dat was warm genoeg.

Vandaag zijn we definitief overgestapt op Chinese tijd. In Kashgar was dat ook de officiële tijd, maar ze hielden ook de Kirgizische tijd aan omdat zover naar het westen de Beijing tijd erg uit de pas loopt met de zonnetijd. De overstap betekent wel meteen dat we twee uur 'verloren'. Met een excursie die de volgende ochtend om 8 uur zou beginnen (Beijing tijd) ging iedereen dus vroeg naar bed. (Tot spijt van de lokale gids, die in een café voedbal met ons wilde kijken.)